Startside ] Op ] [ Betalingsring ] House of prince ] Løntilskudsjob ] Tidens udfordringer ] Kina på spring ] Fagbevægelsens fremtid ] Organisering(3) ] De "gule" kopier ] Organisering(2) ] Organisering(1) ] Metal-leder 2006 ] Metal-leder 2005 ] Livslang læring ] Metal-leder 2004 ] Globale selskaber ] LO Kongres ] Metal-leder 2003 ] Irak ] Metal-leder 2002 ] Østeuropæere ] Den danske Model ] Metal-leder 2001 ] A-kasser ] Arbejderpartierne ] Metal-leder 2000 ] Metal-leder 1999 ] Rejsemontører ] Metal-leder 1998 ] Dagpengereform ] Metal-leder 1997 ] Metal-leder 1996 ] Sæbecirkulære ] Arbejdsmarkedsreform ] Arbejdstid ] Sczcezin Skibsværft ]

 

Anders Laubjergs hjemmeside


Betalingsringens pris svarer til 2 ferieuger om året
Metal Hovedstaden - januar 2012
www.metalhovedstaden.dk


Én af Københavns større virksomheder hedder MAN (tidligere B&W) og er beliggende på Teglholmen. MAN er arbejdsplads for godt 1.200 ansatte. En pendlerundersøgelse viser, at 62 pct. af disse (ca. 750 ansatte) bor uden for den betalingsring, der følger kommunegrænsen omkring København.

Med en kommende betalingsring får de 750 medarbejdere valget mellem at betale godt 11.000 kr. årligt i bompenge, hvis de benytter bilen for at passe deres daglige arbejde eller alternativt at bruge 28 minutter mere hver dag ved at benytte kollektiv transport. Undersøgelsen viser, at en MAN-ansat med bopæl uden for betalingsringen i snit bor 32 km. fra arbejdspladsen.

28 minutter mere om dagen på transport har også en pris – i tid! Det svarer til 100 timer om året eller mere end 2 ferieuger. Som aktive fagforeningsmedlemmer, der altid har sat krydset til venstre for midten, har vi kæmpet for, at almindelige lønmodtagere fik muligheden for et liv uden for arbejdslivet. Et liv med familie, børn, fritidsinteresser og oplevelser. Det har vi opnået med en arbejdsuge på 37 timer og 6 ugers ferie.

Det er ikke rimeligt, at en betalingsring skal koste, hvad der svarer til 2 ugers ferie. Statsminister Helle Thorning spurgte forleden på TV, hvad alternativet var til regeringens forslag. Med andre ord. Regeringen har brug for en tænkepause! Det har vi alle. Kom nu i dialog med de mennesker, hvis interesser I siger, I varetager. Sæt forslaget på stand by. Brug tiden til at komme med et gennemtænkt forslag, der kan samle hovedstadens befolkning i stedet for at splitte den. Vi elsker alle vores cykel, metroen, tog til tiden – og vores bil!

Henning Søe, Metal-tillidsrepræsentant på MAN

Søren Johansen, 3F-tillidsrepræsentant på MAN

Anders Laubjerg, brancheformand i Metal Hovedstaden.

Tilbage til top