Startside ] Op ] Skal Sohn sone ] Politik som klaphat ] Hverdag i karrierecenteret ] Arbejdsfordeling ] Dem og os ] Magtens midte ] EU-forfatning(4) ] Velfærdskommission ] Den nye underklasse ] S og SF ] EU-forfatning(3) ] EU-forfatning(2) ] EU-forfatning(1) ] Parti og fagbevægelse ] Kristendom(2) ] Verdensborger ] Nyt politisk rum ] Kristendom(1) ] EU og folket ] Marginaliserede ] Arbejdsmarkedet ] Neja til EU(3) ] Neja til EU(2) ] Neja til EU(1) ] Arbejdstid ] Karteller ] Borgerløn(2) ] Borgerløn(1) ] Koebenhavn ] Ledige ] Edinburgh(2) ] Edinburgh(1) ] Maastricht(2) ] Maastricht(1) ] 1.maj ] Verdensmarkedet ] Niggerland ] Christiansborg ] Skibsanparter ] Erhvervspolitik(6) ] Liberalisme ] Erhvervspolitik(5) ] Erhvervspolitik(4) ] Erhvervspolitik(3) ] Erhvervspolitik(2) ] Erhvervspolitik(1) ] [ Ørestad ] Arbejdsmarkedspension(3) ] Arbejdsmarkedspension(2) ] Arbejdsmarkedspension(1) ] Solidarnosc ] Sundhedssektoren ] Krisesvar ] Schlüter ] OD ] ØD(5) ] ØD(4) ] ØD(3) ] ØD(2) ] ØD(1) ]

 

Anders Laubjergs hjemmeside


Ørestad eller Bellaby
Oplæg i partiforeningen SF-Sundby-2
November 1991


Ved 1. behandlingen af regeringens lovforslag om Ørestaden i denne måned sluttede et flertal i Folketinget op omkring hovedlinierne i forslaget. Kun SF, de radikale og Fremskridtspartiet var klart modstandere af projektet. Dermed er der stor sandsynlighed for, at det 40 årige projekt opstartes - måske allerede til næste år.

I denne situation finder jeg, at kritikerne af projektet burde samle kræfterne om, at forvandle Ørestadsprojektet til et BellaByprojekt. BellaBy er i de første anlægsår forenelig med Ørestadsidéen. Dvs selve den idé, at salg af grunde på Vestamager skal finansiere en S-togsforbindelse til Amager.

I projekt Ørestad skal en underjordisk S-togslinie føres fra Nørreport Station over Kongens Nytorv til Christianshavn og videre til Christmas Møllers Plads. Så langt så godt. Herefter skal linien føres som letbane ned langs Vestamager suppleret med en anden linieføring på Østamager langs den gamle Amagerbane.

Denne tvedelte linieføring kunne med fordel erstattes af én linieføring, der fortsætter under Amagerbrogade ned til Sundbyvester Plads, hvorefter banen føres ud til Bella Centret og videre ned langs Vestamager. Fordelen ved denne linieføring er ikke blot, at banen bedre vil kunne betjene det tætbefolkede, centrale Amager men også, at banen skal betjene en BellaBy og ikke en Ørestad.

BellaBy adskiller sig fra Ørestadsprojektet ved, at det alene er arealerne syd for Bella Centret, som sælges som byggegrunde for erhverv og boliger. Hvis Ørestadsprojektets forventede salgsprofil af byggegrunde følges (et salg som svarer til en efterspørgsel på 75.000 etagemeter pr. år), så vil arealerne syd for Bella Centret kunne klare efterspørgslen frem til år 2015. Med andre ord eksisterer der for projektets realisering i den første lille generations tid ikke noget akut behov for at forvandle Amager Fælled til en larmende byggeplads.  Den såkaldte Ørestads Boulevard kan endvidere i BellaBy-projektet blive til en Bella Boulevard fra Sjællandsbroen og syd over.

Hermed kan Amager Fælled forblive et rekreativt område tæt på byens centrum til glæde for københavnerne, fuglelivet, de sjælne skrubtudser samt andre af Guds skabninger samtidig med at erhvervslivet, udenlandske koncerner, de travle forretningsfolk samt andre af en anden herres skabninger kan boltre sig i et mekka af moderne infrastrukturer - kun en osende cigarlængde fra Europas 7. største lufthavn, motorvejsudfletninger mod nord, syd øst og vest samt DSB's nye linieføring betjent af moderne IC3-tog.

Dette lyder måske fortsat fælt i manges øren. Men BellaBy er et mere realistisk projekt, som ydermere langt bedre tilgodeser de mange forskellige interesser, som knytter sig til Amagers og Hovedstadens fremtid.

(I november 1991 var regeringens lovforslag om Ørestaden til 1. behandling i Folketinget. SF var modstander af lovforslaget. Indlægget skal ses som et forsøg på at dreje modstanden til en delvis opbakning bag lovforslaget).

Tilbage til top