Forslag
til lov om ændring af lov om ændring af forskellige skattelove
(Anparter).
Manuskript
er skrevet til Jens Toft som skatteordfører for SF til lovforslag
fra Bente Juncker (CD) fremsat til ændring af forslag til ændring
af forskellige skattelove fremsat af skatteministeren Anders Fogh
Rssmussen.
Da
vort partis ordfører i denne sag, hr. Anders Laubjerg, ikke kan være
til stede, skal jeg på hans vegne sige, at det jo har været et
af den danske værftsbranches tilbagevendende standpunkter, at man
ønsker værftsstøtten nedbragt internationalt, underforstået
altså, at den danske værftsindustri på lige vilkår er fuldt ud
konkurrencedygtig. Nedbringelses af værdien af de forskellige værftsstøtteordninger
har i Danmark ikke måttet løbe alt for langt forud for branchens
udenlandske konkurrenter, for at konkurrencedygtigheden kunne
fastholdes.
I
SF vi igennem alle årene, hvor værftsbranchen har været ude i
en strukturtilpasningskrise, forfulgt to hensyn: Vi har for det første
ønsket værdien af de forskellige støtteordninger nedbragt. Og
vores principielle synspunkt har også været og er fortsat, at værftsstøtteordninger
på længere sigt skal ud af skattelovgivningen. Dér er vi enige
med skatteministeren.
For
det andet har vi også ønsket at finde en nedtrapningsprofil, som
ikke har været så voldsom, at den har kvalt branchen. I dag kan
vi konstatere, at det internationale støtteloft er blevet
kraftigt reduceret – fra 26 pct.
i 1989 til 13 pct. i 1991. Dette loft vil af
EF-Kommissionen yderligere blive nedbragt i de kommende år til måske
under 10 pct.
Samtidig
kan vi konstatere, at danske værftsindustri, selv om vi i Danmark
har holdt os under dette loft på 13 pct., har klaret sig ganske
godt i den internationale konkurrence. Danmark er i dag Europas største
værftsnation og på verdensplan kun overgået af Japan og
Sydkorea.
Danske
værfter synes således at have en god fremtid foran sig, også når
vi fastholder nedtrapningsprofilen i værdien af de nuværende støtteordninger.
Og denne nedtrapningsprofil må nødvendigvis indebære, at de særlige
værftsstøtteordninger er faldet helt væk engang i midten af
1990’erne. Også her er vi enige med skatteministeren.
En
forlængelse af den nuværende anpartsordning for
skibsfinansiering anser vi ikke som et brud på den ønskede
generelle nedtrapning, og vi mener heller ikke, at dette bliver
tilfældet.
Derimod
har vi hæftet os ved, at Skibsværftsforeningens argumentation
for at fastholde muligheden for finansiering af skibe i
anpartsform i mindre grad relaterer sig til subsidieelementet men
i langt højere grad til betydningen af det sikkerhedsgrundlag,
som anpartshaverne udgør i relation til långiver, herunder
f.eks. Danmarks Skibskreditfond.
Da
godt halvdelen målt efter værdi af nye ordrer på de danske værfter
indgået i 1990 blev kontraheret på basis af anparter, vil et
pludseligt bortfald af dette sikkerhedsgrundlag givetvis skabe
problemer, og det har vi forståelse for.
Men
omvendt skal vores melding til branchen være den, at en forlængelse
af anpartsordningen, som SF gerne vil være med til at sikre, af
branchen bliver udnyttet optimalt til at finde andre systemer for
sikkerhedsstillelse, og hvis skatteministeren vil hjælpe med til
det, så er det godt nok. For hvis vi alle er enige om, at dansk værftsindustri
står sig bedst uden nationale subsidieordninger, så vil der i
fremtiden ikke være plads til anpartsordningen, da
subsidieelementet i denne ordning er en kendsgerning;
EF-Kommissionen har anslået den til en værdi af 4.3 pct.
Dette
er Socialistisk Folkepartis melding, og så går jeg selvfølgelig
for egen regning og spekulerer på, hvad SF’erne siger, hvis
SF’s skattepolitiske ordfører får ondt i skatten og begynder
at tegne skibsanparter.*
*Jens
Toft ønskede ikke at lægge navn til en forlængelse af
skibsanpartsordningen. Derfor blev vi enige om, at i netop dette
spørgsmål var jeg partiets ordfører, hvorfor ordførertalen er
skrevet af mig. Desværre blev jeg forhindret i at fremmøde på
Tinge den pågældende dag, hvorefter Jens Toft i grunden kom til
at aflægge sin egen ordførertale – men i mit navn og med mit
manuskript.
|